Cikk archívum – 2019. május
Tehetséggondozás
2019. május 27., hétfő
Pályázatok – NTP-MTTD-18-0015
„Hangoskodunk” címmel, komplex tehetséggondozó projektet valósítottunk meg általános iskolás tehetségígéretek és mentorként közreműködő középiskolás tehetségek valamint tehetséggondozásban jártas tehetségsegítők és szakemberek bevonásával. A természettudományos, matematikai és digitális kompetenciák fejlesztése során kutatás alapú módszertannal támogattuk az elméleti ismeretek megszerzését és gyakorlatban való alkalmazását.
Külső színhelyek bevonásával biztosítottuk a felfedeztetésen, élményeken alapuló tapasztalatszerzést. Célunk volt a kutatás módszertanával való ismerkedés, az egyéni igényekhez, érdeklődéshez igazított ismeretszerzés és ismeretfeldolgozás elősegítése, az együttműködésen, egyéni felelősségen alapuló munkaformák szorgalmazása. A bevont tehetségígéretek körében szükségesnek tartottuk a kreativitás, önismeret fejlesztését is. A műhely-foglalkozások „hang” köré szerveződő résztémái a matematikai, természettudományos és digitális kompetenciák komplex fejlesztését szolgálták.
A két napos Budapesti tanulmányutat három napos Szegedi szaktábor követte. Ezen programok a kiscsoportos és egyéni kutatómunkát és a tapasztalatszerzést biztosították. A szaktábort és a tanulmányi kirándulást egyaránt úgy terveztük, hogy a bevont diákok pihentető, lazító tevékenységekben kikapcsolódhassanak, de valamely résztémában ezek a programelemek is kötődjenek a fő kutatási témánkhoz.
Budapesten a Csodák Palotájában járva érdekes kémiai kísérleteket láthattunk az Öveges teremben.
Az ELTE-n bioakusztika előadást hallgathattunk Dr. Horváth Gábortól, a Schlieren Laboratóriumban Pereszlényi Ádám doktorandusz látványos kísérletei nyűgöztek le bennünket, Radnai Gyula fizikus, tanár, egyetemi docens hangtani játékokat bemutató foglalkozásán régi játékok működésének fizikai jellemzőivel ismerkedtünk.
Ellátogattunk a Szegedi Vadasparkba, majd Dr. Mező Tamás tapasztalatszerző hangtani előadásán vehettünk részt. A nemrég megnyitott ELI Lézeres Kutatóközpontban egy előadást követően csoportokban feladatokat oldottunk meg a hallottakhoz kapcsolódóan, majd bejártuk az intézmény látogatható részeit. A Radnóti Gimnázium „Termosz” laborjában hangtani kísérletet végeztünk. Jártunk a szegedi Orr-Fül-Gége Klinikán is, ahol orvosi nézőpontból vizsgáltuk a hallást és beszédet. Az első magyar vasbetonból épült víztorony tetejéről csodálatos kilátás nyílt Szeged városára. A víztoronyban kialakított múzeumban fizikai kísérleti eszközöket próbálhattak ki a gyerekek.
Élményekkel teli, tartalmas projektet zárunk majd június 5.-én, ahol a résztvevők beszámolnak tapasztalataikról, kutatási eredményeikről.
Addig is megosztjuk az olvasókkal Csóti Zalán beszámolóját a szegedi programunkról.
„3 nap Szegeden a hang jegyében”
1. nap
3 napos kirándulásunk célja az volt, hogy minél többet megtudjunk a hangokról. Az első napon utunk így rögtön a Szegedi Vadasparkba vezetett, ahol hangok arzenálja vett körül bennünket. Sajnos az idő rövidsége miatt nem tudtunk minden állatot megnézni, ezért csak a „leghangosabbakra” koncentráltunk. Számomra a papagájok voltak a legérdekesebbek, közülük is a rózsás kakadu, mert bár nem tudott „beszélni”, de roppant mókás hangokat adott ki.
Ebéd után a Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium felé vettük az irányt, ahol először egy érdekes előadást hallgattunk meg a hanghullámokról, majd pedig pohártelefont és rezgősípot készítettünk. A pohár telefont úgy készítettük, hogy két tejfölös pohár alját kilyukasztottuk, közéjük madzagot feszítettünk, és ha valaki a pohárba beszélt, társa a madzag túlsó felén hallotta, hogy mit mond, mivel a madzag elvezette a rezgést a másik oldalra, a pohár pedig felerősítette azt. A rezgő síp készítéséhez egy szívószálat használtunk, melynek végét háromszög alakúra vágtuk, majd belefújtunk, és ekkor rezgő-sípoló hangot hallottunk. Ezt a szívószál végén lévő két kis „nyelv” rezgő mozgása okozta.
2. nap
A második nap délelőttjét az ELI-ALPS Lézeres Kutatóintézetben töltöttük (az ELI-ALPS angol mozaikszó, Extreme Light Infrastructure Attosecond Light Pulse Source). A program első részeként lehetőségünk volt körbejárni az intézetet, majd megnézhettünk egy rövid bemutatót a fényről, és azt is megtudtuk, hogy itt csak szemmel nem látható lézereket használnak. Az itt folyó kutatások egyik fő célja, hogy ultrarövid impulzusokat szolgáltató fényforrások széles skáláját tegye hozzáférhetővé a nemzetközi tudományos közösség számára. A létesítmény küldetésének másik fő eleme a nagy csúcsintenzitású és nagy átlagteljesítményű lézerek tudományos és technológiai fejlesztésének elősegítése. A program második részeként egy vetélkedőn vettünk részt.
A második nap délutánján a Szegedi Tudományegyetem Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ Fül-orr-gégészeti Központjába látogattunk, ahol a hangképzéssel és a hallással kapcsolatos előadásokat hallgattunk meg, majd lehetőségünk volt megnézni, hogyan is zajlik egy gégevizsgálat. Nagyon érdekes volt, ahogy egy pisztolyra hasonlító szerkezettel – ami egy nagyon apró kamerával és lámpával van ellátva – a gégéhez közel helyezve tisztán lehet látni a gégét.
Ebéd után az Orr-Fül-Gégészetre mentünk ahol előadásokat hallgattunk meg a hangképzéssel és a hallással kapcsolatosan, majd lementünk a vizsgáló helységben ahol saját szemünkkel nézhettük végig, hogyan is zajlik egy endoszkópos gégevizsgálat. Ez a vizsgálat úgy történik, hogy van egy pisztolyszerű szerkezet, ami egy nagyon apró kamerával és egy lámpával van ellátva. Ezt a beteg szájába vezetve a gégéhez közel helyezik, és így tisztán lehet látni a gégét.
3. nap
Kirándulásunk utolsó napját a Szent István téren álló víztorony látogatásával kezdtük. Az idegenvezetőnktől megtudtuk, hogy a torony 1903-ban épült, és a különlegességét az adja, hogy ízig-vérig vasbeton. 2003-ban egyedi ipartörténeti műemléki védettséget kapott, 2006-ban pedig átesett egy rekonstrukción.
A víztorony után pedig ismét a Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnáziumba mentünk ahol a hang terjedését vizsgáltuk a levegőben méghozzá úgy, hogy egy vízzel teli edénybe egy csövet merítettünk, ami be volt skálázva. A cső alját a víz zárta le, a teteje nyitott maradt. A cső tetejéhez rezgő hangvillát tartottunk, és szépen lassan elkezdtük kiemelni a csövet úgy, hogy a hangvillát nem mozdítottuk. Egyszer csak felerősödött a rezgés, rezonancia jött létre, itt lemértük a légoszlop magasságát majd ezt megismételtük kétszer. Ezután tovább emeltük a csövet és néhány centi emelés után ismét rezonancia jött létre, ezt a magasságot is feljegyeztük majd ezt is megismételtük kétszer. Miután ezzel megvoltunk a második rezonancia „magasságából” kivontuk az első rezonancia „magasságát” majd ezt megszorozva kettővel megkaptuk hullámhosszt.
Szerintem ez egy izgalmas kirándulás volt, örülök, hogy a részese lehettem, és sok újat tanulhattam!”
Országos rajzpályázat
2019. május 23., csütörtök
2019. május 25-én a Budapesti Történeti Múzeumban rendezik meg a „Fiatalok az épített és természeti környezet védelméért” című országos rajzpályázat díjátadó ünnepségét. A Város és Faluvédők Szövetségének díjait Ráday Mihály, a Hungaria Nostra elnöke adja át.
A rajzpályázaton tanulóink harmadik helyezést értek el.
Felkészítő tanárok: Morvainé Kovács Ibolya, Jakabfi Márta
6.c Fekete Blanka, Hering Janka, Király Zsófi
6.b Madaras Máté
3.a Kátai Letícia, Ábrahám Martin, Gáspár Hanna, Sztojka Letícia
2.a Kránicz Anna, Berki Lilla, Fejes Lívia
Sikeres nyelvvizsga
2019. május 9., csütörtök
Babály Martin 8.b osztályos tanulónk angol nyelvből sikeres középfokú C típusú nyelvvizsgát tett. Felkészítője: Királyné Bálint Karolina
Gratulálunk!
Intézményvezetői pályázat véleményezése
2019. május 3., péntek
2019. április 30-án került sor Kárász Péter intézményvezető pályázatának véleményezésére a nevelőtestület és az alkalmazotti közösség részéről.
A véleményező értekezletek eredménye:
Nevelőtestületi értekezlet:
támogatja 51 fó 98%
nem támogatja 0 fő 0%
érvénytelen 1 fő 2%
A nevelőtestületi értekezlet döntése: a nevelőtestület Kárász Péter pályázónak az intézmény vezetésére vonatkozó programját és a szakmai helyzetelemzésre épülő fejlesztési elképzeléseit támogatja.
Alkalmazotti közösségi értekezlet:
támogatja 64 fő 98%
nem támogatja 0 fő 0%
érvénytelen 1 fő 2%
Az alkalmazotti közösségi értekezlet döntése: Kárász Péter pályázó intézményvezetői megbízását az alkalmazotti közösség támogatja.
Az intézményünkben működő szervezetek véleménye az alábbi linkeken letölthető.
Alsó tagozat Humán munkaközösség véleménye
Alsó tagozat Reál munkaközösség véleménye
Felső tagozatos munkaközösség véleménye
Humán munkaközösség véleménye
Pedagógiai-módszertani munkaközösség véleménye
Esélyegyenlőségi munkaközösség véleménye
Közösségformáló munkaközösség véleménye
Testnevelési munkaközösség véleménye
Balotaszállási Tagintézmény Alsó tagozatos munkaközösség véleménye
Balotaszállási Tagintézmény Felső tagozatos munkaközösség véleménye
DÖK véleménye
Balotaszállási Tagintézmény DÖK véleménye
SzMK véleménye
Balotaszállási Tagintézmény SzMK véleménye
Országos Honismereti Tanulmányi Verseny
2019. május 2., csütörtök
Alsó tagozat:
Ambrus Dóra (4. a osztály) országos 4. hely
Baka Lilla (4. a osztály) országos 1. hely
Kazi Réka (4. a osztály) országos 1. hely
Szalma Ivett (4. a osztály) országos 1. hely
Felső tagozat:
Macska Dominik (5. a osztály) országos 1. hely
Kertes Koppány (5. b osztály) országos 5. hely
Sallai Viktória (5. b osztály) országos 4. hely
Szabó Andrea Anna (5. b osztály) országos 1. hely
Felkészítő tanárok: Zsoldosné Papp Judit, Tóth Edit